De Stichting Expo B-E organseert culturele manifestaties in De Schalm in Ons Koningsoord, een oud trapistinnenklooster nabij het nieuwe winkelcentrum van Berkel-Enschot.

Het KlarinetNsemble o.l.v. Maarten Jense bestaat uit topamateurs en een aantal beroepsmusici, in totaal zo’n 22 klarinettisten en heeft zijn basis in Hilvarenbeek. De complete klarinetfamilie (van hoge es- tot en met de lage contrabas klarinet) is in dit ensemble vertegenwoordigd. Kenmerkend voor het ensemble is de volle klank en dat het in staat is de rijke mogelijkheden van de instrumenten geheel tot hun recht te laten komen Soms klinkt het imposant, dan weer verstild, opzwepend, melancholiek of ontroerend.Het KlarinetNsemble geeft regelmatig concerten, van licht klassiek tot de Zuid-Amerikaanse tango en heeft daarmee binnen en buiten de regio een uitstekende reputatie opgebouwd. Het ondersteunt daarnaast andere cultuurvormen zoals toneel en koorzang, maakt samen producties en verzorgt de muzikale begeleiding. Zo staat er voor januari 2022 de uitvoering van een opera gepland. Een eigen productie, zowel wat betreft de verhaallijn, teksten, regie, zang, dans en muzikale uitvoering. Aan deze opera gingen twee andere, zeer succesvolle opera’s vooraf.

Het Klarinet Ensemble

Met YOUTH viert Jack van Dongen dat hij vijftig jaar lid is TTT Theaterproducties Tilburg (voorheen de Torenspelers). In een zelfgeschreven tekst vertelt hij met muzikant Jan van Peer en danseres/actrice Nicole Pijnenburg het relaas van de oude man Benjamin Knoop die van de dokter te horen krijgt dat hij jonger wordt. “Een mooie spanningsboog” noemde een kenner het, “gewoon keigoed” was het commentaar van een willekeurige toeschouwer. Kom meebeleven hoe het de hoofdpersoon vergaat in dit verrassende  en ook interactieve stuk.

Paulus Schäfer Trio met als gast: Dominique Paats (accordeon)

Paulus Schäfer hoort tot de fine fleur van de Europese Sinti-gitaristen. Met Martin Limberger (gitaar) en Matheus Nicolaiewski (contra bas)  vormt hij een trio van superniveau.  Voeg daarbij de accordeonvirtuoos Dominique Paats, gepokt en gemazeld in de Malando-school, en er ontstaat een unieke sfeer die doet denken aan Django Reinhardt en de Hot Club de France van Stéphane Grappelli.

Wat een genot om te horen.

Duo Eolienne

Duo Eolienne brengt de uitersten bij elkaar:       KLEPPEN EN SNAREN

Wie had kunnen verwachten dat twee instrumenten met een zo verschillende voorgeschiedenis en uiterlijk, zo natuurlijk konden samenklinken?
De ronde, warme tonen van de saxofoon en de zachte, parelende resonanties van de harp, vermengen uitstekend tot een rijke klankkleur. Kurt Bertels ( saxofoon) en Emma Wauters (harp) betreden met ‘Kleppen en snaren‘ nieuwe paden in de zoektocht naar repertoire door bekende en minder bekende composities op een verrassende manier nieuw leven in te blazen. De rode draad door deze boeiende reis is de expressieve kracht van de composities, waarbij de luisteraar langs uiteenlopende emoties en sferen wordt meegevoerd. Van intiem en beheerst bij Joseph Jongen, over uitgelaten en grenzeloos hartstochtelijk bij Astor Piazzolla en Ida Gotkovsky, naar de puur lyrische melancholie van Gustav Bumcke.

In één woord: verrassend.